27 lipca Senat zaakceptował sejmową nowelę ustawy o Funduszu Kolejowym. Nie wszyscy marszałkowie zadowoleni są z podziału środków na zakup i modernizację taboru. Wśród nich jest marszałek województwa śląskiego.
– Według projektu zmianie ulegną zasady podziału środków od 2016 roku. Dodatkowe środki będą dzielone corocznie zgodnie z udziałem procentowym każdego z województw w łącznej kwocie części wyrównawczej subwencji ogólnej przyznanej województwom w 2015 r. na podstawie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – powiedział Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Województwa otrzymują kwotę podstawową części wyrównawczej subwencji ogólnej, jeśli wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w województwie jest niższy od średniej krajowej. Kwotę uzupełniającą części wyrównawczej subwencji ogólnej uzyskują te województwa, w których liczba mieszkańców nie przekracza 3 milionów.
Województwa wschodnie z większymi środkami
Według naszych wyliczeń w związku z takim podziałem środków z Funduszu Kolejowego dla województwa mazowieckiego i dolnośląskiego pieniądze w ramach rządowej pomocy w ogóle nie zostałyby przyznane, a województwo wielkopolskie musiałoby zadowolić się środkami w kwocie niewiele większej od 100 tysięcy złotych rocznie. Oburzenie marszałków tych województw, którzy organizują regionalny transport w skali daleko przekraczającej sytuację w województwach wschodnich, które otrzymają największe środki z FK, spowodowało, że po wprowadzeniu parlamentarnych poprawek do ustawy, wspomniane trzy regiony uzyskają około 3,3 mln zł na inwestycje taborowe.
Dolnośląskie niezadowolone. Zachodniopomorskie także
– W naszej opinii przyjęcie zasady podziału środków w oparciu o kryterium podziału subwencji wyrównawczej nie jest optymalnym kryterium podziału środków z Funduszu Kolejowego. Według naszego stanowiska większe znaczenie przy ustalaniu podziału środków z Funduszu Kolejowego na utrzymanie taboru powinny odgrywać twarde czynniki transportowe np.: wielkość pracy eksploatacyjnej zamawianej przez poszczególne województwa. Taka regulacja mogłaby być również zachętą do rozwijania oferty przewozowej w przyszłości. Przyjęcie zasady podziału środków według kryterium subwencji wyrównawczej powoduje olbrzymią dysproporcję w podziale środków z Funduszu Kolejowego – powiedział dla „Rynku Kolejowego” Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Podobne uwagi do podziału środków ma marszałek zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. Województwo to otrzyma rocznie z FK 8,4 mln zł. Dla porównania: województwo lubelskie otrzyma 12,3 mln zł rocznie, a podkarpackie 12,6 mln. Zarówno województwo zachodniopomorskie, jak i dolnośląskie do tej pory jako jedyne nie podpisały formalnej zgody na restrukturyzację Przewozów Regionalnych. Proces ten jednak już trwa (więcej czytaj TUTAJ)
Więcej na temat zasad podziału środków z Funduszu Kolejowego i kwot, które otrzymają województwa, a także wypowiedź ministerstwa znajdziesz na portalu MONITOR.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.